Mötesplats Otto

En plats för hälsa, gemenskap &
en meningsfull fritid

Ensamkommandes Förbund i Malmö driver Mötesplats Otto på Värnhem i Malmö, som riktar sig till nyanlända barn och unga upp till 30 år. Men alla är välkomna!

På mötesplatsen erbjuder vi läxhjälp, mellanmål, social & juridisk rådgivning, middagar, simning, fotboll, gitarrkurs, fadderverksamhet och arrangerar en mängd fritidsaktiviteter och läger.

Vi har också föreläsningar och workshops i ämnen som hälsa, drogprevention, sexuell hälsa och jobbsökande. Med mötesplatsen vill vi bryta ensamhet och arbetar för att nya vänskapsband ska kunna knytas.

ABF Malmö. Fritidsförvaltningen & ASF, Malmö stad och Skolverket är fyra väldigt viktiga samarbetsaktörer för Mötesplats Otto.

Öppettider

Måndag, tisdag, onsdag & fredag
kl 14.00-20.00

Lördagar endast för tjejer & ickebinära (anmälan krävs)
14.00-16.00

Adress

Östra Förstadsgatan 27

Vem var Otto?

Namnet Otto kommer från en kär vän vid namn Otto Linander. Han vara aktiv i många år som volontär och stöttade många nykomna ungdomar. Bland annat var han till stort stöd vid bildandet av Ensamkommades Förbund. Hans dröm var att skapa en mötesplats som centrum för stödet i Malmö för nyanlända barn och ungdomar. Sorgligt nog försvann Otto med sin båt vid nyår 2014. För att hedra Otto och hans insats gav vi vår mötesplats hans namn OTTO.