Vanliga frågor

Vilket stöd kan jag få på Mötesplats Otto?

Vi erbjuder läxhjälp alla vardagar. Men det är många som önskar läxhjälp och vi har inte alltid tillräckligt med volontärer. Så va beredd på att få vänta en stund. Nu under Corono-pandemin och vi enbart har öppet för bokade möten kan du boka ett möte för läxhjälp.

Du kan också komma hit om du behöver prata med någon, om något har hänt eller om du mår dåligt. Vi lyssnar gärna och kan ge råd om du vill. Vi kanske också kan tipsa om andra ställen du kan få hjälp på.

Vi kan också stötta dig i kontakt med myndigheter eller vården.

Du kan också komma hit för att kopiera, scanna eller få hjälp med att förstå olika papper och dokument.

Du kan också komma hit om du vill ha hjälp med att skriva CV, personligt brev eller söka jobb.

Varannan tisdag kl 15.00 har vi också juridisk rådgivning. Då kommer juristen Cecilia från Svenska Röda Korset. Du måste boka om du vill träffa Cecilia. Prata med personalen om hur du bokar.

Hur dealar ni med covid-19?

Vi följer aktuella restriktioner och rekommendation på alla sätt vi kan. I nuläget vistas vi bara max 10 personer i vår lokal. Vi tar bara emot bokade individuella besök och använder munskydd vid dessa träffar. Det finns också munskydd till besökare.

Vi har ordentligt med handsprit överallt i lokalen som vi städar och torkar av varje dag.

Vi har också slutat med mellanmål som vi annars erbjuder.

Alla våra gruppaktiviteter är tyvärr inställda tills vidare, förutom de vi har digitalt.

Alla våra personalmöten sker digitalt och personal arbetar hemifrån i den utsträckning det går.

Vilka jobbar på Mötesplats Otto & vad kan ni?

På Mötesplats Otto jobbar just nu Mira, Omid, Mikaela, Fanny, Daniel, G, Ninni, Natasha, Vilde och Linus. Vi har alla olika kompetens men alla har arbetat med att möta och stötta unga och unga vuxna med erfarenhet av migration i många år.

Vi kan en hel del om olika saker, exempelvis om hur myndigheter, skola och vården funkar. Vi kan en hel del om Migrationsverket.

Vi kan också en hel del om psykisk hälsa såsom trauma, sömnproblem, stress och ångest.

Vi har också jobbat mycket med personer i beroende av olika droger såsom alkohol, cannabis, tramadol, heroin eller annat. En del är också beroende av spel om pengar. Vi vet också var du kan få mer hjälp.

Finns det en separatistisk verksamhet på Mötesplats Otto?

JA! Kom på våra tjejlördagar på Mötesplats Otto för alla som identifierar sig som tjej eller transperson! Vi gör massa olika roliga och bra grejer, och det finns stöd att få som exempelvis läxhjälp, rådgivning och samtalsgrupper. Du kan också lära dig allt möjligt eftersom vi också har workshops, spännande gäster och föreläsningar.

Eller kan du komma bara för att hänga, umgås, snacka skit, spela Fifa eller dansa!

Du får gärna också komma med förslag på vad du vill att vi ska göra!

Får jag ta mitt barn till Mötesplats Otto?

Ja vi gillar barn! Men du måste som förälder vara närvarande och vi i personalen kan inte ta något ansvar tyvärr.

Vad har vi för aktiva projekt?

Vi driver alltid projekt utifrån de intressen, önskemål och behov vi får höra eller se hos våra medlemmar och besökare på Mötesplats Otto. Idag, 2021 driver vi

• TILLSAMMANS ÄR MAN MINDRE ENSAM
  • TUNGA ORD OCH RÖSTER
  • DU HAR EN RÖST
  • LÄXHJÄLP
  • MEDMÄNNISKA NU
  • GLIMT.NU

Läs mer om projekten under fliken projekt.

Vem var Otto?

Namnet Otto kommer från en kär vän vid namn Otto Linander. Han vara aktiv i många år som volontär och stöttade många nykomna ungdomar. Bland annat var han till stort stöd vid bildandet av Ensamkommades Förbund. Hans dröm var att skapa en mötesplats som centrum för stödet i Malmö för nyanlända barn och ungdomar. Sorgligt nog försvann Otto med sin båt vid nyår 2014. För att hedra Otto och hans insats gav vi vår mötesplats hans namn OTTO.

Finns det en separatistisk verksamhet på Mötesplats Otto?

Du får gärna också komma med förslag på vad du vill att vi ska göra!