Vanliga frågor

Vilket stöd kan jag få på Mötesplats Otto?

Vi erbjuder läxhjälp alla vardagar. Men det är många som önskar läxhjälp och vi har inte alltid tillräckligt med volontärer. Så va beredd på att få vänta en stund. .

Du kan också komma hit om du behöver prata med någon, om något har hänt eller om du mår dåligt. Vi lyssnar gärna och kan ge råd om du vill. Vi kanske också kan tipsa om andra ställen du kan få hjälp på.

Vi kan också stötta dig i kontakt med myndigheter eller vården.

Du kan också komma hit för att kopiera, scanna eller få hjälp med att förstå olika papper och dokument.

Du kan också komma hit om du vill ha hjälp med att skriva CV, personligt brev eller söka jobb.

Vissa dagar har vi också juridisk rådgivning. Då kommer juristen Cecilia från Svenska Röda Korset. Du måste boka tid för detta. Kontakta oss eller prata med personalen om när nästa tillfälle är och om hur du bokar.

Hur dealar ni med covid-19?

Idag råder ju inga restriktioner men det pågår ändå en smittspridning. Vi vill därför vara försiktiga på Otto även om vi idag har öppet som vanligt, med drop in alla vardagar mellan kl 14 – 20.

Vi har också ordentligt med handsprit överallt i lokalen som vi städar och torkar av varje dag.

Vi har nu återigen börjat med mellanmål men vi uppmanar alla att hålla lite avstånd till varandra i köket.

Vi uppmanar alla att vaccinera sig och är du osäker på hur du gör det eller har andra frågor kring vaccinet får du så klart hemskt gärna prata med personalen på Mötesplats Otto.

Vilka jobbar på Mötesplats Otto & vad kan ni?

På Mötesplats Otto jobbar just nu Sadeq, Omid, Mikaela, Daniel, Mira, Ninni, Ebba, Natasha och Linus. Vi har alla olika kompetens men alla har arbetat med att möta och stötta unga och unga vuxna med erfarenhet av migration i många år.

Vi kan en hel del om olika saker, exempelvis om hur myndigheter, skola och vården funkar. Vi kan en hel del om Migrationsverket.

Vi kan också en hel del om psykisk hälsa såsom trauma, sömnproblem, stress och ångest.

Vi har också jobbat mycket med personer i beroende av olika droger såsom alkohol, cannabis, tramadol, heroin eller annat. En del är också beroende av spel om pengar. Vi vet också var du kan få mer hjälp.

Finns det en separatistisk verksamhet på Mötesplats Otto?

Ja! Kom på våra tjejlördagar på Mötesplats Otto för alla som identifierar sig som tjej eller transperson! Vi gör massa olika roliga och bra grejer, och det finns stöd att få som exempelvis läxhjälp, rådgivning och samtalsgrupper. Du kan också lära dig allt möjligt eftersom vi också har workshops, spännande gäster och föreläsningar.

Eller kan du komma bara för att hänga, umgås, snacka skit, spela Fifa eller dansa!

Du får gärna också komma med förslag på vad du vill att vi ska göra!

Får jag ta mitt barn till Mötesplats Otto?

Ja vi gillar barn! Men du måste som förälder vara närvarande och vi i personalen kan inte ta något ansvar tyvärr.

Vad har vi för aktiva projekt?

Vi driver alltid projekt utifrån de intressen, önskemål och behov vi får höra eller se hos våra medlemmar och besökare på Mötesplats Otto.

Läs mer om våra aktuella projekt här: Våra projekt

Vem var Otto?

Namnet Otto kommer från en kär vän vid namn Otto Linander. Han vara aktiv i många år som volontär och stöttade många nykomna ungdomar. Bland annat var han till stort stöd vid bildandet av Ensamkommades Förbund. Hans dröm var att skapa en mötesplats som centrum för stödet i Malmö för nyanlända barn och ungdomar. Sorgligt nog försvann Otto med sin båt vid nyår 2014. För att hedra Otto och hans insats gav vi vår mötesplats hans namn OTTO.

Finns det en separatistisk verksamhet på Mötesplats Otto?

JA! Kom på våra tjejlördagar på Mötesplats Otto för alla som identifierar sig som tjej eller transperson! Vi gör massa olika roliga och bra grejer, och det finns stöd att få som exempelvis läxhjälp, rådgivning och samtalsgrupper. Du kan också lära dig allt möjligt eftersom vi också har workshops, spännande gäster och föreläsningar.

Du får gärna också komma med förslag på vad du vill att vi ska göra!